You'll never be alone
L’introverso Juan, direttore di una fabbrica di manichini, vive con il suo diciottenne figlio gay, Pablo. Mentre Pablo si dedica con gioia allo studio della danza, Juan spera che, dopo venticinque anni in fabbrica, il suo capo lo prenda in considerazione come socio. Quando Pablo rimane gravemente ferito durante un brutale attacco omofobo e viene ricoverato in coma in ospedale, il padre si rende conto fino a che punto essi siano diventati estranei. La mancanza di testimoni e le costose spese mediche costringono Juan ad abbandonare la quieta stabilità della sua vita tranquilla e a riposizionarsi in un mondo in cui c’è discriminazione e violenza. Di volta in volta i suoi sforzi per salvare suo figlio, si concludono in buchi nell’acqua, finché una notte, per le strade di Santiago, trova la sua soluzione, dopo aver scoperto che il mondo può essere altrettanto violento con lui come lo è stato con suo figlio.
Nel marzo 2012 l’assassinio di un uomo apertamente gay cileno, Daniel Zamudio, da parte di un neo-nazistista, aveva scioccato l’intera America Latina. Questo fatto di cronaca ha ispirato Alex Anwandter per il suo suggestivo debutto cinematografico. Dimostrando grande sensibilità, Anwandter descrive nella figura del padre solitario l’enorme pressione che deve subire per aderire alle rigide norme della mascolinità – norme che si dissolvono nel sogno di Pablo di vivere una brillante vita queer. Premiato col Teddy Award della Berlinale 2016 con la seguente motivazione: “Uno stupefacente esordio dello sceneggiatore, compositore e regista cileno Alex Anwandter che esplora il concetto che ” non è l’omosessuale che è perverso ma la società in cui vive”. Il film dipinge con sensibilità la fluidità del genere secondo diverse prospettive. Invece di normalizzare il crimine dell’odio, il film incoraggia il pubblico a riconsiderare il suo rapporto con questi orribili atti. Il regista si dimostra essere una nuova ed eccitante voce del cinema, che speriamo di risentire presto in futuro”. Il film è stato premiato anche al Seattle International Film Festival 2016. In concorso al Florence Queer Festival 2016.
synopsis
First feature film directed by Alex Anwandter. You’ll never be alone tells the story of Juan, a withdrawn manager at a mannequin factory who after his teenage gay son suffers a violent attack, struggles between paying his son’s exorbitant medical bills and his last attempt at becoming partners with his boss. As he runs into dead-ends and unexpected betrayals, he’ll discover the world he knew was already waiting to be violent with him too. Juan has made too many mistakes, but his son can still be saved.
Review by Jayne Rosanna Phillip (theupcoming.co.uk):
Inspired by the horrific attack upon gay Chilean Daniel Zamudio, which shocked the world in 2012, this directorial debut from musician Alex Anwandter is a deeply moving tale of grief, struggle and homophobia in contemporary Santiago.
The film presents us with the colourful and optimistic world of young Pablo (Andrew Bargsted), an aspiring queer dancer who lavishly adorns himself in sequinned dresses and heavy lipstick when no one is home. He lives with his industrious and entrepreneurial father Juan (Sergio Hernandez), who firmly believes that the capitalist ethic will be the saviour of Chile, spending almost every day working at a mannequin factory, where he dreams of one day becoming a partner.
Despite regular taunting from local bullies, Pablo is unashamed of his identity and even jokes about his own femininity, unlike his closeted childhood friend Felix. The two are engaged in a secret relationship, and we see explicit scenes of youthful passion and desire between the young lovers. However this world of hopeful optimism is soon shattered when Pablo becomes the victim of a brutal homophobic attack from a pair of thugs, who, in a display of testosterone-fuelled machismo, want to “make Pablo into a man” by beating him with glass bottles and a metal rod. As he lies weeping on the ground, Pablo pleads with Felix to help, but sadly, unable to face up to his own sexuality, he instead joins in on the attack.
After this toe-curling display of violence, the film centres around ageing Juan and his struggle to deal with the consequences. While his son lies in a coma, requiring reconstructive facial surgery, Juan must hold it together as he tries to bring the attackers to justice and grapple with both extortionate medical bills and betrayal from his long-term business associate. Pablo’s mother is mysteriously absent, and so poor Juan must face these difficulties alone.
The excellent and heartfelt performance from Hernandez means we intimately share with Juan these moments of anguish and frustration, while the haunting soundtrack (also written by Anwandter) summons a particularly poignant atmosphere throughout. You’ll Never Be Alone not only showcases Anwandter’s exceptional writing talent and ability as a skilled musician, but will leave viewers deeply disturbed that such outlandish displays of bigotry and violence still occur in our contemporary world.
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