Unhappy Birthday

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Unhappy Birthday

Ambientato all’interno e nei dintorni della penisola di Amen, che con l’alta marea diventa un’isola, il film ci racconta l’avventurosa storia di tre personaggi che si trovano a dover combattere contro la contorta morale di un’antica comunità. Ispirato a classici cult come “The Wicker Man” (Il prescelto) e “Hammer House of Horror”, il tema del film è la paura dell’isolamento e della natura che combatte contro se stessa. Come regalo di compleanno, Rick ha deciso di portare la sua ragazza Sadie e il suo amante gay Jonny, lontano dalla città, nella solitaria isola di Amen, inconsapevole degli orrori che laggiù li attendono. Amen è un luogo notoriamente difficile da raggiungere, ma, fatto sottovalutato da Rick, ancora più difficile sarà poterne uscire. Amen è storicamente popolata da una comunità chiusa e molto unita che scoraggia gli stranieri a visitare l’isola. Perchè allora i nostri tre eroi sono stati invitati a visitarla? L’invito a visitare l’isola è venuto da Corinne, isolana, enigmatica sorella di Sadie (non si vedono da molto tempo) che spera di ottenere delle risposte a segreti famigliari sepolti da tempo. Ora i nostri tre eroi si trovano intrappolati nell’isola dall’alta marea e alla mercè della sua selvaggia natura e dei suoi ancora più selvaggi abitanti. I registi Mark Harriott e Mike Matthews si divertono ad analizzare le paure dell’isolamento e della dislocazione affettiva quando i tre protagonisti cadono vittime delle macabre tradizioni di questa antica comunità. Una rivisitazione queer del classico film horror, con una briosa suspence, una salutare irriverenza verso la religione e un inno alle deviazioni del cuore.

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Un commento

  1. I due registi hanno unito i loro sforzi per creare questa str****** che dovrebbe essere un horror trasgressivo. I tre protagonisti infatti sono un trio lui-lui-lei intrappolati in una diabolica isola isolata dalle maree e abitata da abitanti lugubri con lugubri segreti. Una vera scemata. Rivelerò solamente un dettaglio veramente tutto da ridere. Il ragazzo gay, amante dell’altro protagonista, viene alla fine tenuto prigioniero e usato come…toro da monta. Legato su un letto viene cavalcato dalle donne dell’isola….Pensata pazzesca. Voto 3.

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CRITICA:

James Waygood (Sosogay.org)

Billed as a ‘queer take on… British horror’ by Festival programmer Michael Blyth, there were high expectations that Unhappy Birthday would be similar to the gruesome and gripping Eden Lake, or even to disturbing cult classic The Wicker Man. However, while it’s not a bad film, it doesn’t quite cut it as ‘horror’.

Rick (David Paisley), decides to take his partner, Sadie (Christina de Vallee), to the remote island of Amen for her birthday; an isolated place that is cut-off every day by the rising tides. As a surprise, Rick also invites his gay lover, Jonny (Jonathan Keane). But their hedonistic city ways clash with the insular community, and Corrine (Jill Riddiford), their host and Sadie’s long-lost sister, isn’t really all she seems. The three are soon caught up in a living nightmare, making Sadie’s birthday more than ‘unhappy’.

Directors and writers Mark Harriott and Mike Matthews’ premise is inspired and unsettling. Their muse was the island of Lindisfarne in Northumbria, which provides a bleak and chilling landscape. Mark Hammond’s astute cinematography treats the surrounding tides as visual hallmarks to great effect. In fact, the entire film is so well produced that, watching it, you wouldn’t guess it is a low budget movie shot entirely on two HD cameras in under two weeks.

The queer element of the main characters’ relationship is pivotal to the plot’s complexity, and as a device it works well in adding some depth. But it’s the execution of the narrative as a whole that lets this film down. In short: it isn’t scary.

The plot does take a while to get going, but even once it does the shocks are few and ineffective. The filmmakers try to keep the audience unnerved with creepy cutaways and a chilling score. But as this seldom amounts to any crescendo of tension, it quickly becomes a hollow novelty. There are some atmospheric and eerie moments that hint at something both sinister and supernatural, but these are never really expanded upon or resolved into anything significant, making you wonder exactly why they feature in the narrative at all. The film’s final twist isn’t anything too shocking either, leaving the audience a little underwhelmed.

However, strong performances across the cast make the film watchable. Special mention must go to Riddiford. Her sunny yet conservative disposition constantly hints at something unwholesome lurking within, but you can’t quite put your finger on what it is until the film’s climax.

Despite the plot’s faults, Harriott and Matthews have created something that is bold and wholly original: it’s a shame they don’t quite pull off its execution. However, stunning locations, a brave plot, great cinematography and a strong cast make Unhappy Birthday watchable and entertaining. Just don’t bother turning off the lights.

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