Unfreedom

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Unfreedom

Opera prima del regista Raj Amit Kumar assai differente dal tipico film mainstream indiano. Il Comitato di Censura che revisiona i film prima della distribuzione aveva chiesto al regista dei pesanti tagli, motivatamente rifiutati in quanto snaturavano l’opera. La produzione aveva fatto appello al Ministero dell’Informazione indiana che come risposta ha proibito la distribuzione del film su tutto il territorio indiano. Raj Amit Kumar si è rivolto alla Corte Suprema e sta ora conducendo una campagna contro la censura in India, con una buona risonanza sui media, alla quale stanno aderendo altri registi. Sul sito ufficiale del film le motivazioni e le iniziative della campagna.
Il film racconta due storie parallele sull’intolleranza ed il fondamentalismo religioso. Ambientato tra New York e New Delhi seguiamo le storie di un terrorista mussulmano che parte dal Pakistan per arrivare a New York dove vuole tacitare uno studioso liberale mussulmano e quella di una giovane donna che, sfidando il padre molto religioso, ha rifutato dieci matrimoni combinati perchè segretamente innamorata di una donna, in un Paese dove il lesbismo è ancora un grosso tabù. Bruciante rappresentazione di un mondo contemporaneo polarizzato dove i quattro protagonisti superano i limiti loro concessi e si spingonno molto avanti nella battaglia per la libertà sia in ambito religioso che famigliare che sentimentale. La sceneggiatura del film aveva vinto il primo premio della University Film and Video Association, ma nel film risulta un po’ disordinata e a volte frettolosa. L’attore protagonista Victor Banerjee, che ha lavorato con registi come Roman Polanski, James Ivory, Sir David Lean, e altri, si è dichiarato entusiasta di come il film affronti le problematiche del sesso e della violenza, mentre solitamente, nel cinema indiano, dice, vengono trattate con superficialità e volgarità.

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UNFREEDOM is an urgent contemporary thriller about a society torn apart by political, religious, and sexual turmoil. Shifting between New York and New Delhi, the film juxtaposes two powerful and unflinching stories about religious fundamentalism and intolerance, one of which follows a Muslim terrorist attempting to silence a liberal Muslim scholar, while the other is about a young woman who defies her devout father and escapes an arranged marriage because she is secretly embroiled in a taboo lesbian romance. In this searing portrait of the polarized world we live in, all four characters go to their absolute limit-and beyond-in their struggle to defend their deeply-held and conflicting viewpoints on freedom, faith, family and love. A society is torn apart by political, religious, and sexual turmoil.

CRITICA:

Raj Amit Kumar’s directorial debut decrying religious intolerance and the subjugation of women would be far more convincing if it didn’t resort to exploitation itself. Cross-cutting between two unrelated stories: one, set in New Delhi, depicting the fateful consequences when a woman escapes from an attempt at an arranged marriage; the other, set in New York, concerning the kidnapping and torture of a Muslim intellectual by a terrorist extremist, the bluntly titled Unfreedom lacks the necessary cinematic finesse to get its points across in a meaningful way. The film, banned in India (a real selling point, judging by its publicity), is receiving a limited theatrical release.
In the India-set story, Leela (Preeti Gupta), a lesbian, once again rejects the efforts of her high-ranking police official father to marry her off to a suitable man. So she kidnaps at gunpoint her former lover Sakhi (Bhavani Lee), a free-spirited, bisexual artist who likes to paint in the nude. Although some momentary bliss ensues, depicted in a graphic sequence of the two curvaceous women making love, the defiant act inevitably results in violent retribution.
In New York, prominent liberal scholar Fareed (Victor Banerjee, best known on these shores for A Passage to India), is preparing to deliver a major speech criticizing Muslim extremism. But before he can do so, he and a young associate are nabbed by aspiring terrorist Hussain (Bhanu Uday) who proceeds to torture them in various ways including crucifixion. As with the sex scene, the gory violence is depicted in highly explicit fashion.
That wouldn’t be so much of a problem if the characters were given greater dimension, but despite such attempts as a series of flashbacks purporting to illustrate how Hussain came to embrace violence, the screenplay, co-written by the director and Damon J. Taylor, seems mostly interested in shock value. The often confusing, jumbled narrative seems merely an excuse for titillation of both the sexual and sadistic varieties.
Struggling with their ill-defined roles, the performers are unable to elevate the schematic material. Although its message is admirable, Unfreedom is ultimately undone by its blunt obviousness. (Frank Scheck, HollywoodReporter.com)

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