Last Summer

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Last Summer

Il film, ha scritto il critico di “The Hollywood Reporter”, ‘presenta immagini della natura così luminose che ci ricordano quelle di un regista come Malick‘. Il “LA Weekly” si sbilancia ancora di più dicendo che il regista Mark Thiedeman è come un giovane Terrence Malick. In effetti lo stile di questo interessante esordio nel lungometraggio del giovane Mark Thiedeman, ha pochi riscontri nel cinema americano: siamo davanti ad un film fatto prevalentemente di immagini, di sensazioni, con pochissime parole, quasi una ‘sinfonia filmica’, come lo definisce lo stesso regista. La storia è ridotta ai minimi termini, quello che interessa all’autore è di farci entrare nello spirito e nell’anima dei due protagonisti, attraverso i semplici gesti della quotidianità, in un ambiente rurale del profondo sud, dove finalmente (questo è il messaggio politico che il film vuole trasmettere) anche due adolescenti gay possono vivere romanticamente davanti a tutti, la loro storia d’amore. I protagonisti sono Luke (Samuel Pettit) e Jonah (Sean Rose), due sensibili studenti che hanno appena finito le superiori e si apprestano a passare gli ultimi mesi insieme, nella solare estate del rurale Sud (Arkansas). Si conosco dalla prima infanzia e la loro grande amicizia, nata quando avevano quattro anni, è diventata pian piano, quasi senza accorgersene, il loro primo grande amore. Adesso stanno per arrivare i primi cambiamenti della vita: Jonah dovrà andare al college, lasciando Luke solo nella piccola città. Il loro futuro diventa incerto, come sembra diventare incerto il futuro dell’America. Jonah ha uno spirito quieto e contemplativo, vorrebbe partire con la stessa serenità, ma vorrebbe anche che Luke gli chiedesse di restare. Si amano profondamente, tra campi di baseball, corse in bicicletta, visite in chiesa, davanti ad una comunità, apparentemente conservatrice, che non gli ha mai rimproverato quest’amore. Sono perfettamente inseriti nel tessuto sociale della loro piccola città. Li vediamo strofinare le loro scarpe da ginnastica sotto il tavolo, ma non per nascondere qualcosa, perchè poi li vediamo gioiosamente nudi sul letto che strofinano tutto il loro corpo, facendoci immaginare baci appassionati e altro… Un film di sentimenti e delicatezze, mai sdolcinate ma splendenti come la luce del sole.

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Varie

CRITICA:
The Hollywood Reporter:
“The images of nature have a Malick-like luminosity. [Thiedeman] has undeniable visual gifts and a flair for lyrical filmmaking that mark him as a director worth watching.” [Stephen Farber]
—http://www.hollywoodreporter.com/review/last-summer-outfest-review-586209
12th Jul 2013

indieWIRE/Thompson on Hollywood on LAST SUMMER:
“Its prolonged spell [is] deeply felt long after the film is over. Thiedeman has a distinctive voice and style that make for a standout Outfest feature.” [Ryan Lattanzio]
—http://blogs.indiewire.com/thompsononhollywood/last-summer-mark-thiedeman-outfest-review
11th Jul 2013

LA WEEKLY names “Last Summer” one of ten FILMS TO SEE at Outfest!
“Lovers Luke (Samuel Pettit) and Jonah (Sean Rose) have been inseparable since they were 4, but Jonah is going to college, leaving Luke behind in their tiny Southern town. Writer-director Mark Thiedeman, collaborating with cinematographer David Goodman, is fascinated with light and texture. (He’s a junior Terrence Malick.) Prepare to be patient, but don’t be surprised if you’re haunted days later by a long close-up of two sets of scuffed sneakers rubbing together playfully. The young men wearing those shoes are lying together on a bed, kissing, presumably, but mostly giggling, with a joy as pure as sunlight.” [Chuck Wilson]
—http://www.laweekly.com/2013-07-11/film-tv/outfest-preview-2013/

NOTE DI REGIA:

Over the years, I’ve become more and more interested in what I would call a meditative or immersive cinema—a kind of film that relies less on traditional plot devices and drama and more on the experience of simply being transported to a place or time. These are the films I love, films which suspend an audience in a pure cinema, a state of looking, listening, and free-associating. I had two prominent goals in making Last Summer , one political and one aesthetic, each of which relate to this cinema of immersion. Politically speaking, the film acts as a kind of fantasy, a portrait of a conservative, church-going, baseball-loving world where a gay relationship suffers no external conflict. The boys’ relationship is visible to all and fits into the fabric of their culture, and I hope that this is an illustration of the kind of equality—the normalcy, in fact—that gay and lesbian people continue to fight for. It is not a film of grand political gestures; rather, it quietly immerses its audience into the boys’ world, allowing viewers to observe the daily routines of a couple of kids whose Southern summers are as contemplative, magical, and sometimes as dull, as anyone else’s. Aesthetically, it is my hope that the film has the quality of a quiet symphony, that without using many words or a conventional plot, I might allow an audience to suspend themselves in the work as active participants, allowing the images to resonate with their past experiences and personal impressions. I want my audience to be active rather than passive, and to experience the film in a personal way. The film is intended to be a dialogue, not a lecture.
There is no better place to push the boundaries of cinema than a place like Arkansas, where I now work, which is as of yet untainted by the mechanism of the commercial film industry. Southern cinema should, and can, find its own voice, rhythm, and style, apart from the conventions of Hollywood. I hope that my continuing experiments with the medium can in some way contribute to the establishment of that new voice. Mark Thiedeman

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